Visitering.

Jag tycker att visitering är jätteviktigt, jag kollar dom här sakerna varje dag.
Grejerna har jag fått ur böcker och andra papper.

Huvudet: Se efter så att det inte finns sår eller svullnader efter t.e.x bett och nosgrimma.
Se också efter bakom öronen så att inte stallgrimman eller tränsets nackstycke har åstakommit skada.

Ryggen: Stryck med handen över manken och sadelstaden, hästen kan vara tryckt. (kontrollera också att sadeln är hel och passar och att shabraket är rent.)

Bröstet: Kontrollera sadelgjords staden, huden kan vara irriterad eller avskvavd, särskillt innanför armbågarna.

Benen: Följ med handen längs senorna från framknäet respektive hasan ber till kotan och karleden.
Värme, svullnad och ömhet kan vara tecken på skada eller överansträngning.

Hovar och skor: Kratsa hovarna kontrollera att det ej har fastnat stenar eller andra främmande föremål.
Kontrollera också att skorna sitter ordentligt fast.


Ungefär det är val vad man ska göra, dock skiljer det ju från folk till folk vad man gör och så.
Men detta är ungefär hur jag gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0